Twensche Courant Tubantie 08-11-2000  

Bierdrinken is oké, geven nu ook wetenschappers toe


Van een onzer verslaggevers
Liefhebbers van het goudgele vocht kunnen vanaf donderdag wetenschappelijk verantwoord elke dag een paar biertjes achterover slaan. Op die dag betogen wetenschappers op een biercongres in Den Haag het tegendeel. Eén van de conclusies - van de Universiteit van Utrecht - zal in elk geval zijn: bier drinken is goed voor hart en bloedvaten. Er is helemaal niets mis met het drinken van bier. Het is zelfs gezond, zolang het innemen enigszins binnen de perken blijft.  foto EPA 
   
Het symposium ‘Wat zit er onder de dop’ moet volgens het Centraal Brouwerij Kantoor (CBK), de belangenvereniging van brouwers, eens en voor altijd aantonen dat bier drinken gezond is. ‘Aan het gematigd drinken van bier zitten positieve kanten’, stelt H. Reuchlin van het CBK.  ‘Niet alleen wijn kan een gezondheidsclaim doen, maar bier evenzo.’ Gezondheidsclaims van brouwers liggen nogal voor de hand, maar ook uit wetenschappelijke hoek komt steun. Op het congres van donderdag komt een aantal wetenschappers uit binnen- en buitenland betogen dat het zo‘n vaart niet loopt met schade door alcohol. 

Prof. dr. D. Grobbee van het Julius Centrum Clinische Epidemiologie in Utrecht zal in Den Haag in elk geval betogen dat alcohol gezond is. Het centrum is onderdeel van de Universiteit van Utrecht.  ‘We wisten al dat een klein beetje alcohol goed is bij het voorkomen van aderverkalking en hartaanvallen’, zegt Grobbee. ‘De vraag was: zit ‘m dat in de alcohol, of in de wijn, bier of andere alcoholische drank? Om een lang verhaal kort te maken: het maakt weinig uit in welke verpakking de alcohol zit.Alcohol in bier is net zo goed voor ons als alcohol in wijn.’ Muziek in de oren van bierdrinkers dus.

De boodschap van de Utrechtse onderzoeker is ondubbelzinnig: ‘Als je bier heel lekker vindt, hoef je niet over te schakelen op wijn als het je om je gezondheid gaat.’ De effecten van alcohol zijn volgens de onderzoeker evident en overtuigend. Tot een maximum van vier glazen alcoholhoudende drank per dag scoort de drinker een afname van tien tot twintig procent kans op hart- en vaatziekte. Vier glazen is wel het echte maximum, stelt Grobbee, die de onderzoeksresultaten donderdag presenteert.  ‘Daarboven gaan nadelige effecten van alcohol een zwaardere rol spelen. Het is ook niet gewenst dat iedereen vier glazen alcohol gaat drinken, want vanaf één glas per week zie je ook al een duidelijk gunstig effect.’ Dat de wetenschap op het symposium de rol van bierpromotor vervult, stoort Grobbee niet.  ‘Mijn boodschap is niet dat we meer bier moeten gaan drinken. De brouwers willen het statement ‘geniet maar drink met mate’ onderbouwen. Nou, dat kan. Die mate is namelijk erg belangrijk. Boven de grens van vier glazen gaat het rap met de toename van ziekte en sterfte. Levercirrose, kanker, hogere bloeddruk en hogere kans op beroerte. Vier glazen is een klare lijn.’

Terug naar de vorige pagina

Huttenkloas B.V.
Postbus 303
7550 AH Hengelo (Ov.)
[T] 074-2590805
info@huttenkloas.nl